×

نورپردازی کمد

در این مقاله از سایت سینا ایرانی زاده درباره نورپردازی کمد توضیح دادیم همراه ما باشید.


لزوم نور پردازی کمد

در این مقاله قصد داریم تا به اهمیت نور پردازی کمد و لزوم استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم. هم چنین در ادامه به روش‌ های انجام و نیز نکات کاربردی پیش از پیاده سازی آن اشاره خواهیم نمود.

مدت بسیاری است که کمد ها دیگر تنها به عنوان فضایی برای جا دادن وسایل در نظر گرفته نمی‌شوند بلکه به عنوان بخش بسیار مهم و کاربردی در دکوراسیون داخلی شناخته می‌شوند. نورپردازی کمد به زیباتر شدن فضای اتاق‌ ها، استفاده هوشمندانه از برق و افزایش دید بهتر کمک می‌کند. امروزه کمد ها برای افزایش بهره وری از بخش‌ های متفاوتی نظیر آویز، کشو ها، طبقات و... تشکیل می‌شوند. از این رو لزوم نور پردازی کمد جهت انتخاب آسان لوازم داخل آن، به شدت احساس می‌شود.


روش‌ های مختلف در نورپردازی کمد


سنسور:

این نوع نورپردازی به صورت هوشمند است و در راستای مصرف بهینه برق کاربرد فراوانی دارد. سنسور هایی که بر روی در های کمد نصب می‌شوند، نسبت به حرکت حساس هستند و با باز شدن درب روشن و با بستن آن پس از گذشت مدت زمانی، خاموش می‌شوند. یکی از پر کاربرد ترین انواع سنسور (حسگر) مادون قرمز است که خود در دو دسته سنسور چشمی/حرکتی یا سنسور چشمی در بازار وجود دارد.


رگال نوری:

استفاده از این روش برای نور پردازی کمد نیز امکان پذیر است. در قسمت آویز لباس از رشته لامپ‌ های LED کم مصرف برای تامین روشنایی استفاده می‌شود. روش دیگر تعبیه چراغ توکار است که در زیر طبقات یا درون بدنه آن استفاده می‌شود. البته امروزه استفاده از ریسه‌ های نورپردازی با رنگ‌ های مختلف نیز محبوبیت بسیاری یافته است.


نکات مهم در نورپردازی کمد


انتخاب مناسب‌ ترین مکان نصب:

این نمونه نورپردازی با مشکلاتی همراه است به طوری که نصب آن به راحتی میسر نیست. قبل از انتخاب نوع چراغ LED و توجه صرف به زیبایی‌ های ظاهری، بهتر است مناسب‌ ترین مکان برای نصب آن را در نورپردازی کمد بیابید. باید در ابتدا به نقاطی که نیاز به روشنایی دارند، اشراف پیدا کنید و یا جهت دادن به کمد را انجام دهید، به این معنا که لباس و وسایل داخلی آن به راحتی در دسترس قرار گیرند یعنی همه قفسه‌ ها، ریل‌ ها و سایر اجزای داخلی کمد روشن و قابل رؤیت باشند.


رنگ انتخابی در نور پردازی کمد:

برای مشاهده و تشخیص رنگ و بافت لباس خود، به نورپردازی کاربردی نیاز دارید. برای مثال رنگ چراغ انتخابی باید به درستی انتخاب شود تا تشخیص جزئیات لوازم داخل کمد به راحتی صورت پذیرد.

بهترین گزینه، انتخاب نور های سفید و خنک در حین نورپردازی کمد است. این نور تقلیدی از روشنایی روز است و رنگ واقعی الیاف و لباس را نمایش می‌دهد. استفاده از رنگ زرد چندان کاربردی نخواهد بود. چرا که ترکیب این رنگ و رنگ‌ های لباس ممکن است رنگ‌ های غیر واقعی ایجاد کند؛ به طور مثال قرار دادن لباس آبی در زیر نور زرد ممکن است بازتابی سبز رنگ و غیر واقعی را ارائه دهد.


نوع چراغ در نورپردازی کمد:

بدیهی است که چراغ کمد لباس بدون انتخاب چراغ مناسب، امری بی فایده تلقی می‌شود. چراغ مناسب می‌تواند به افزایش زیبایی و عملکرد دلخواه منجر شود. انواع مختلفی از چراغ‌ ها برای این امر وجود دارند از قبیل چراغ با سر متحرک که می‌تواند در جهت‌ های مختلف حرکت کند؛ این امر به بهتر دیدن اجزای داخلی کمد، بدون در نظر گرفتن جای شما کمک خواهد نمود.

نوع دیگر جاسازی چراغ‌ های LED خواهد بود که به راحتی در بالا و یا داخل هر قسمت و قفسه‌ ای تعبیه می‌شود. این امر به بهتر دیده شدن لوازم درون کمد کمک فراوانی می‌کند. استفاده از این نوع چراغ گرما ایجاد نمی‌کند، از این رو به افزایش عمر لباس منجر می‌شود. هم چنین برای دید بهتر لازم است به بالای کمد چراغ خطی LED اضافه نمایید. نمونه دیگر استفاده از چراغ قفسه است که کیف‌ ها و کفش‌ ها را با درخشش زیبا به نمایش می‌گذارد و انتخاب آن را ساده‌ تر می‌کند.

بهتر است به هیچ عنوان از چراغ‌ های آویزان در کمد استفاده نکنید؛ به این دلیل که سایه‌ های مزاحم ایجاد می‌کند و دید فرد را مختل می‌نماید. ضمن آنکه احتمال برخورد فرد در حین لباس پوشیدن با آن وجود دارد.


طول عمر چراغ‌ ها:

همان طور که اشاره شد استفاده از لامپ‌ های LED در نور پردازی کمد به علت نور بیشتر، دوام بالاتر و مصرف برق بهینه، کاربرد فراوانی دارد. این چراغ‌ ها عموماً از بیرون یا داخل شکسته نمی‌شوند.

هم چنین مواد مضر یا سمی نیز در ترکیب آن‌ ها وجود ندارد. از این رو برای استفاده در داخل کمد، بی خطر قلمداد می‌شوند. عواملی که می‌تواند طول عمر آن‌ ها را کاهش دهد، مرور زمان و گرمای ایجاد شده در خود چراغ خواهد بود.


نورپردازی کمد



لزوم طراحی و اجرای تخصصی نورپردازی کمد

بدیهی است که نورپردازی کمد، به کمک افراد متخصص و دارای سابقه پیاده سازی پروژه‌ های مشابه نیاز دارد. این طراحی باید به صورت حرفه‌ ای صورت پذیرد. به کمک تجربه کافی می‌توان به مکان تعبیه نور مخفی، مکان مناسب نصب چراغ، نوع چراغ مورد استفاده، ایجاد جلوه‌ های بصری و... دست یافت.

بهتر است برای اجرای با کیفیت، استفاده از مواد مناسب با بازدهی بالا و دستیابی به بهترین طرح‌ ها مطابق با سلیقه خود از متخصصان حرفه‌ ای در این زمینه کمک بگیرید. لزوم دستیابی به طراحی چشم نواز به همراه نقشه مناسب می‌تواند به شما این امکان را بدهد که از فضای موجود، بهترین استفاده را داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه : رگال کشویی لباس 


مرحله اجرایی در نور پردازی کمد

این مرحله به عنوان زیر مجموعه طراحی و معماری در نظر گرفته می‌شود. برای نورپردازی به دو نور طبیعی یا مصنوعی نیاز خواهد بود که البته بدیهی است در نور پردازی کمد، تاکید بر استفاده از نور مصنوعی است.

ساختار، نظم فضایی، رنگ و... در داخل کمد المان‌ هایی هستند که در اجرای نورپردازی تاثیرگذار خواهند بود. طبیعی است که استفاده از فناوری‌ های روز و بهترین مواد، می‌تواند به افزایش کیفیت و کارایی پروژه منجر شود.


مکان‌ های مناسب جهت نورپردازی کمد

هر مکانی چه خانه‌ ها و چه اداره‌ ها نیاز به نگهداری لوازم خود در قالب کمد ها دارند. شناخته شده‌ ترین مکان، اتاق خواب‌ ها هستند. البته در کنار آن لزوم نورپردازی در فروشگاه‌ ها نیز بر کسی پوشیده نیست. دید بهتر به انتخاب آگاهانه محصول منجر می‌شود و نیز جذابیت آن را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که نورپردازی کمد به مصالح به کار رفته در ساخت آن بستگی ندارد.

نتیجه گیری و جمع بندی

لزوم نگهداری وسایل در خانه، اداره یا فروشگاه در کمد در همه زمان‌ ها احساس می‌شود. امروزه در بحث دکوراسیون منزل، هر بخشی علاوه بر کارایی، به مشخصه زیبایی نیز احتیاج دارد. لزوم استفاده از نورپردازی کمد زمانی پررنگ می‌شود که شخص تمایل دارد در مدت زمان اندک و به راحت‌ترین شیوه ممکن، لوازم دلخواه از قبیل لباس، کفش، کیف یا سایر وسایل را بیابد. اما در این زمینه بهتر است از لزوم طراحی‌ های به‌ روز و تخصصی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و متخصصان غافل نشوید تا کیفیت کار مطابق با استاندارد های تعریف شده صورت پذیرد.

اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری درباره پروفیل های درب کمد و کابینت بدست آورید ما در مقاله های قبلی در این باره توضیح دادیم به این صفحه مراجعه کنید.


مطالعه بیشتر





REQUEST AND INITIAL VISIT

درخواست بازدید اولیه

جهت بازدید و برآورد هزینه خود توسط کارشناسان حرفه ای ما، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.