×

آشنایی با ریل ساچمه‌ای و کاربردهای آن

مقدمه

اگر بخواهید آشپزخانه‌ی خود را به‌روز کنید یا این‌که کابینت‌ و کشوهای جدیدی برای خانه‌ی خود نصب نمایید، انتخاب کردن نوع ریل کشو و کابینت ممکن است کار دشواری به نظر برسد. احتمالا با خود می‌پرسید چطور می‌توان از بین انواع مدل‌های مختلف، ریل مناسب را انتخاب کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی یکی از پرکاربردترین و متداول‌ترین انواع ریل کابینت و کشو یعنی ریل ساچمه‌ای بپردازیم؛ اما پیش از آن، ریل کشو و ساز و کار آن را بررسی می‌کنیم.

ریل کشویی چیست؟

ریل کشو یکی از چیزهایی است که به ندرت پیش می‌آید به آن فکر کنیم، مگر زمانی که یکی از آن‌ها خراب شده باشد! ریل‌های کشویی از دو بخش عمده تشکیل می‌شوند؛ یک بخش ثابت و یک بخش متحرک و همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، بخش ثابت به قسمت غیر قابل حرکت کابینت یا کشو متصل می‌شود و بخش متحرک به آن قسمتی از کشو وصل می‌شود که ما با آن سر و کار داریم و برای دسترسی به وسایل خود، آن را حرکت می‌دهیم. هر دوی این بخش‌ها به طور معمول از پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند.

معمولاً ریل‌های کشویی غلتکی در کاربردهای خانگی مانند کشوهای میز که مناسب بارهای سبک و پیکربندی افقی هستند، استفاده می‌شوند. با توجه به طراحی آن‌ها، استفاده از ریل‌های کشویی در هر تنظیم دیگری غیر از افقی توصیه نمی‌شود. همچنین به دلیل طراحی ویژه‌‌ای که دارند، فقط می‌توانند در کنار کشو نصب شوند.

ریل ساچمه‌ای چیست؟

ریل‌ ساچمه‌ای همان‌طور که از نام آن مشخص است، حاوی قطعات مختلف از جمله تعدادی ساچمه است که قطعات پروفیل یا آلیاژ فولاد به کار رفته در دو بخش ریل را قادر می‌سازد تا به آرامی و بدون سر و صدا روی یکدیگر حرکت کنند. بر خلاف سایر انواع ریل‌ها، ریل ساچمه‌ای بادوام‌تر است و می‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند. در حالی که بیشتر ریل‌های کشویی توانایی تحمل وزن حداکثر ۴۵ کیلوگرم را دارند، ریل ساچمه‌ای می‌تواند تا ۴۵۰ کیلوگرم یا بیشتر را تحمل کند. ریل ساچمه‌ای با توجه به ساختار فولادی و ساچمه‌های به کار رفته در آن، به طور ویژه برای تحمل وزن‌های زیاد طراحی شده‌ است.

انواع ریل ساچمه‌ای

ریل ساچمه‌ای ساده

ریل ساچمه‌ای ساده، پر استفاده‌ترین مدل از انواع ریل ساچمه‌ای است. این مدل به دلیل امکان نصب بر روی انواع کشوها بدون ایجاد محدودیت از لحاظ عمق و اندازه‌ی کشو بسیار محبوب است. ریل ساچمه‌ای ساده نسبت به سایر نمونه‌ها، قیمت مناسب‌تری دارد و در بیشتر مصارف خانگی از کابینت‌های آشپزخانه گرفته تا کشو‌های اتاق‌ خواب‌ها از آن استفاده می‌شود.

ریل ساچمه‌ای آرام‌بند

در ۱۰ سال گذشته، فناوری و تقاضای مصرف کننده برای بسته شدن آرام کشوها، باعث سرمایه گذاری و تلاش بیشتر روی فناوری ریل‌های دارای آرام‌بند شده و در نتیجه، بیشتر تولیدکنندگان به استفاده از ریل‌ ساچمه‌ای آرام‌بند روی آورده‌اند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و در استفاده نیز با دوام است.

ریل ساچمه‌ای آرام‌بند همانند نمونه‌ی ساده‌ی ریل ساچمه‌ای از یک قسمت ثابت و یک قسمت متحرک ساخته می‌شود، با این تفاوت که علاوه بر دو قسمت قبلی، یک قسمت اضافه هم دارد که وظیفه‌ی اصلی کنترل سرعت کشو هنگام بسته شدن را بر عهده دارد. عضو میانی با دو دسته ساچمه بین دو بخش دیگر قرار می‌گیرد. زمانی که شما کشو را باز می‌کنید، قسمت متحرک برای حرکت کردن روی ساچمه‌های توپی بین خود و عضو میانی، سر می‌خورد.

ویژگی‌های کلیدی زیر، ریل ساچمه‌ای آرام‌بند را به یکی از محبوب‌ترین انواع ریل کشویی تبدیل می‌کند:

• ضربه گیر: برای جلوگیری از محکم کوبیدن کشو، یک ضربه گیر هیدرولیکی نیروی کشو را می‌گیرد و از بسته شدن آن جلوگیری می‌کند.

• فنرها: بعد از اینکه ضربه گیر کشو را گرفت‌، فنرها کشو را به آرامی می‌بندند.

• گسترش کامل: ویژگی گسترش کامل این امکان را فراهم می‌کند تا کشو به طور کامل باز شود و بتوان به انتهای آن به راحتی دسترسی داشت.

ریل ساچمه‌ای با ترمز

بیشتر وقت‌ها ریل ساچمه‌ای دارای ترمز با ریل ساچمه‌ای دارای آرام‌بند اشتباه گرفته‌ می‌شود، برای همین ابتدا این دو مدل را با هم مقایسه می‌کنیم.

ریل ساچمه‌ای آرام‌بند به مدلی گفته می‌شود که به صورت خودکار از بسته شدن محکم کشو جلوگیری کرده و آن را متوقف می‌کند، در حالی که ریل ساچمه‌ای با ترمز ریلی است که کشو را بسته نگه می‌دارد.

این مدل ریل ساچمه‌ای به خاطر داشتن ویژگی‌های زیر کاربرد‌های زیادی دارد:

• قطع اهرم: اجازه می دهد تا کشو در صورت نیاز از جای خود بیرون بیاید.

• بالشتک های ریلی: از محکم بسته شدن و صدا دادن کشو هنگام بسته شدن جلوگیری می‌کند.

• گسترش کامل: ویژگی گسترش کامل این امکان را فراهم می‌کند تا کشو به طور کامل باز شود و بتوان به انتهای آن به راحتی دسترسی داشت.

ریل ساچمه‌ای با ترمز سهم مهمی از مصارف ریل‌های کشویی را به خود اختصاص می‌دهد و در دکوراسیون اداری برای کشوهایی که به بسته ماندن احتیاج دارند استفاده می‌شود. هم‌چنین به خاطر قیمت مناسب و راحتی در نصب، برای دکوراسیون محیط خانه نیز استفاده می‌گردد.

چرا باید از ریل ساچمه‌ای استفاده کنیم؟

ریل ساچمه‌ای یک راه حل بسیار خوب برای افرادی است که برای کیفیت بالا و راحتی در استفاده اهمیت زیادی قائل هستند. از مزایای این ریل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• به خاطر استفاده کمتر از پلاستیک، در محیط‌هایی با دماهای بالاتر می‌توان از ریل ساچمه‌ای استفاده کرد.

• می‌توان آن‌ها را برای بسیاری از وسایل و مبلمان، به خصوص آن‌هایی که نیاز به تحمل وزن زیاد دارند استفاده نمود.

• ریل ساچمه‌ای در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و در دسترس قرار دارد.

کار را به کاردان بسپارید!

با وجود مزایای بالای ریل‌های ساچمه‌ای، یکی از معیار‌هایی که راحتی در استفاده و کارایی آن‌ها را تضمین می‌کند، کیفیت متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها است؛ بنابراین تهیه کردن ریل ساچمه‌ای از فروشنده‌ی معتبر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. علاوه بر این، نصب نادرست یا غیر اصولی قطعات می‌تواند به خرابی زود هنگام وسایل منجر شده و بار هزینه‌ و وقت اضافی را به شما تحمیل کند، در نتیجه مهم است که برای استفاده از ریل ساچمه‌ای در دکوراسیون خانه یا محل کار خود، از کارشناسان با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا روند طراحی و نصب کابینت و دکوراسیون به روش درست انجام شود و بتوانید برای مدت‌های طولانی از کیفیت و کارایی لوازم خود بهره‌ مند شوید.

BEAUTY IS
IN SIMPLICITY

برای مشاوره و بازدید از پروژه و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

جدیدترین پروژه ها

THE LATEST PROJECTS

جدیدترین پروژه ها

THE LATEST PROJECTS

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما درباره این مقاله چیست ؟

شما می توانید در این بخش تجربیات و نظرات خود را با ما و کاربران ایران بالابر به اشتراک بگذارید.




REQUEST AND INITIAL VISIT

درخواست بازدید اولیه

جهت بازدید و برآورد هزینه خود توسط کارشناسان حرفه ای ما، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.