×

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

ممکن است شما نیز در دسته افرادی باشد که تصور می‌کنند هوشمندسازی ساختمان تنها منحصر به دکوراسیون داخلی خانه و تهیه تجهیزاتی به منظور ارتباط راحت‌تر است. اما برخلاف تصور عامه، هوشمند سازی ساختمان به زبان بسیار ساده؛ کنترل کردن تمامی تجهیزات ساختمان از موتورخانه تا سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی است.

هوشمند سازی ساختمان یکی از علوم جدید در دنیای امروز است که به دلیل اهمیت آن به صورت یک رشته دانشگاهی در دسترس عموم است. اگر شما نیز در این خصوص کنجکاو هستید و تمایل دارید که درباره هزینه هوشمند سازی ساختمان بیشتر بدانید، تا انتها با ما همراه باشید.

هوشمندسازی ساختمان به زبان ساده

مدیریت هوشمند ساختمان یا هوشمند سازی ساختمان به صورت کلی به مجموعه سخت افزارها یا نرم افزارهایی گفته می‌شود که به منظور کنترل یکپارچه در ساختمان نصب می‌گردند. هدف اصلی هوشمند سازی ساختمان بهینه کردن شرایط و کاهش مصرف انرژی است. می‌توانید تصور کنید که این امر از نظر زیست محیطی مزایای بسیاری به دنبال خواهد داشت. به همین خاطر پرداختن به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

فاکتورهای هوشمند سازی ساختمان

به صورت کلی هوشمند سازی ساختمان می‌تواند شامل تمامی موارد زیر گردد:

• سیستم‌های روشنایی

• سیستم‌های کنترل خودکار پرده‌ها و کرکره‌ها

• سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

• سیستم‌های اعلام حریق و نشت گاز و آب

• سیستم‌های امنیتی (دوربین‌های مدار بسته، قفل‌های الکترونیکی و…)

• سیستم کنترل سیستم‌های صوتی و تصویری

• سیستم‌های خودکار آبیاری فضاهای سبز خانه‌ها و ویلا‌ها

و ...

در این سیستم در هر نقطه کنترلی، با پیاده‌سازی تمامی موارد بالا سطح زندگی شما افزایش خواهد یافت و با کاهش مصرف انرژی، کیفیت بیشتری را برای خود به ارمغان خواهید آورد. به همین خاطر است که هوشمندسازی ساختمان به عنوان یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا عرضه می‌گردد.

تمامی این سیستم‌ها با نصب حسگرهایی در محیط به صورت مداوم وضعیت ساختمان را کنترل کرده و متناسب با وضعیت موجود تصمیم‌گیری می‌کند. به عنوان مثال حتماً در پارکینگ‌های بزرگ و ساختمان‌های تجاری و اداری مشاهده کرده‌اید که هنگام ورود در به صورت اتوماتیک باز شده و چراغ‌ها روشن می‌گردند. همه این فناوری‌ها دارای حسگر‌هایی هستند که حضور شما را به اتاق کنترل اطلاع داده و بر این اساس اتاق کنترل عکس‌العمل نشان می‌دهد. اما برای راه‌اندازی این تجهیزات روش‌های گوناگونی وجود دارد که در بخش بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

روش‌های هوشمندسازی

روش‌های گوناگونی برای هوشمند سازی ساختمان‌ها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان از سیستم سیم‌کشی مجزا برای نقل و انتقال اطلاعات، سیم‌های برق یا سیم‌های بی‌سیم نام برد. در ادامه هر یک از این روش‌ها را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد.

1. استفاده از سیم کشی مجزا برای نقل و انتقال اطلاعات

در این سیستم اطلاعات بر روی سیم‌های اصلی حرکت می‌ کنند و از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شوند. این سیم‌ها، حامل اطلاعات از سیم‌های منتقل کننده جریان اصلی برق کاملا ایزوله بوده و تداخلی در عملکرد آن‌ها به وجود نمی‌‌آید. در این روش سنسورها اطلاعات را به مرکز کنترل ارسال می‌ کنند و در آنجا مرکز کنترل بعد از تحلیل اطلاعات؛ آن‌ها را به مقصد مورد نظر ارسال می‌کند. این فرآیند بسیار ساده و تنها با چند سیستم برنامه ‌ریزی صورت می‌گیرد و پیچیدگی خاصی ندارد.

2. استفاده از سیم‌های برق

این روش برترین استاندارد موجود در هوشمند سازی ساختمان است که در آن اطلاعات بدون نیاز به کابل‌کشی مجزا بر روی سیم‌های برق منتقل می‌گردد. این روش درست برخلاف روش قبلی است که یک راه مجزا برای انتقال اطلاعات وجود داشت.

در این روش در هر نقطه و مرکز کنترل ماژول‌هایی نصب می‌شود که اطلاعات آمده از طرف مرکز کنترل را دریافت کرده و متناسب با آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. مرکز کنترل در این سیستم وظیفه ذخیره سناریوها، دریافت کدها از ریموت کنترل و نهایتاً ارسال آن به سمت ماژول مورد نظر را بر عهده دارد.

3. استفاده از فناوری وایرلس یا بیسیم

و اما آخر استفاده از سیستم‌های وایرلس یا بی‌سیم است که این روزها بسیار مورد توجه واقع می‌گردد. سیگنال‌های بی‌سیم به عنوان بستر ارتباطی سیستم هوشمند استفاده قرار می‌گیرد و فرمان‌ها و دستورات از طریق سیگنال‌های وایرلس ارسال دریافت می‌شود. مزیت این روش در مقایسه با روش‌های قبلی سرعت بالای انتقال و عدم نیاز به تغییر در سیم کشی ساختمان است. به همین خاطر به‌راحتی در منازل نصب می‌گردد.

هزینه هوشمند سازی ساختمان

هزینه هوشمند سازی یکی از سوالات متداول افرادی که است به فکر هوشمندسازی هستند. در این خصوص باید بدانید هزینه کلی هوشمندسازی ساختمان به فاکتور‌های متعددی بستگی دارد:

نوع سیم کشی که در بخش قبل معرفی کردیم.

قدمت ساختمان که به سه دسته ساختمان‌های درحال ساخت، ساختمان‌های نوساز و خانه‌های قدیمی تقسیم می‌شود. بهترین ساختمان برای هوشمند سازی در حال ساخت است؛ زیرا معمار می‌تواند بهترین جا را برای قرارگیری تجهیزات هوشمند از جمله صفحه کلیدها، سنسورها، ماژول‌های هوشمند، صفحه لمسی و … مشخص کند. در این صورت علاوه بر مطلوب شدن نتیجۀ کار، هزینه هوشمند سازی ساختمان به دلیل امکان سیم کشی راحت و عدم نیاز به تخریب کمتر خواهد شد.

سلیقه و نیاز شما: آخرین فاکتور تأثیرگذار در هزینه هوشمند سازی سلیقه و نیاز شما است که معمار با توجه به آن هزینه نهایی را تعیین خواهد کرد. همچنین برند و مدل تجهیزات نیز در هزینه نهایی هوشمند سازی مؤثر خواهد بود.

جمع بندی

هوشمند سازی ساختمان یکی از جدیدترین فناوری‌های موجود است که با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی، کنترل سیستم‌های سرمایش و گرمایش، کنترل تردد، چگونگی نور پردازی و نور دهی در فضاهای مسکونی و با توجه به معماری داخلی آن صورت می‌گیرد. هوشمند سازی ساختمان با سه روش سیم کشی مجزا برای نقل و انتقال اطلاعات، سیم‌های برق یا سیم‌های بی‌سیم صورت می‌گیرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را در مقایسه با دیگری دارد.

BEAUTY IS
IN SIMPLICITY

برای مشاوره و بازدید از پروژه و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

جدیدترین پروژه ها

THE LATEST PROJECTS

جدیدترین پروژه ها

THE LATEST PROJECTS

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما درباره این مقاله چیست ؟

شما می توانید در این بخش تجربیات و نظرات خود را با ما و کاربران ایران بالابر به اشتراک بگذارید.




REQUEST AND INITIAL VISIT

درخواست بازدید اولیه

جهت بازدید و برآورد هزینه خود توسط کارشناسان حرفه ای ما، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.